lördag 8 september 2007

Jag gjorde som jag sa. Jag höll tyst.
Men lyssnade intresserat när man berättade om det nya inköpet.
"Det blev en Saab. Årsmodell -96. Turbomotor och färddator. Jättefin!"
"Åh!", sa P-O imponerat. "Vad är en färddator?"
"Jo, det är den som talar om hur mycket bensin bilen drar när man kör på ett visst sätt och i en viss hastighet. Det är jättebra, för då kan man ju anpassa körningen. Man vill ju inte att bilen ska dra 1 liter milen. Hehe!"
"Nej", sa Hedvig. "Men vad drar bilen?"
"Den drar 0,7. Inte alls mycket."
Hedvig ser mycket tveksam ut och kan inte låta bli att fråga:
"Drar den verkligen så lite?"
Då gick jag.
Men jag lovar, jag ska vara tyst den dagen också, när han inser att en Saab drar mellan 0,9 och 1,0 liter/mil. Ett bra tips till andra, som inte är lika tvärsäkra på saker och ting som ovan nämnda man, är att gå in på bilprovningen och kolla fakta om olika bilar. Om inte annat kan det vara bra att veta vad man pratar om.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hu, det där svider säkert om den nämnda mannen läser detta... *ler för mig själv*

Anonym sa...

Hu, det där svider säkert om den nämnda mannen läser detta... *ler för mig själv*

Anonym sa...

Hur gick ovan till? Jag är helt säker på att jag inte stammar...

Anonym sa...

Nja.. jag hade tänkt att nämna det, men tyckte att det skulle vara bättre att du upptäckte det själv.