söndag 9 december 2007

En person, som länge lidit av epilepsi, fick på sin arbetsplats ett anfall. Ambulans tillkallades och den person som ringde larmcentralen talade om att det i detta fallet var en känd sjukdom.
Något av det första den ene av ambulansteamet frågade var:
"Har han problem med... *gör en hävande rörelse med handen*?"
"Om han dricker? Nej, absolut inte!"
Efter en stund påpekar någon att den sjuke har en medicinburk i fickan.
"Jaha!", sa ambulansmannen "Knaprar han?"
"Nej, som vi sa när vi ringde så har han haft epilepsi länge och får medicin för detta. Det är den medicinen han bär med sig!"
"Ja", sa ambulansmannen och slängde upp väskan, så att dess rem slog mot den sjukes redan mörbultade och blåslagna panna. "Det verkar ju stämma."
All heder åt ambulanspersonal de gör vekligen ett beundransvärt arbete. Men denne person har troligen jobbat för länge och sedan länge förlorat sin förmåga att känna empati.

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Om du tänker längre än näsan räcker, så borde du inse att allt inte är svart eler vitt.
Själva anfallet i sig går över och lämnar inte några direkta spår. Men i samband med att man får ett anfall, kan man skada sig och därför behöva vård. Utan att gå in närmare på detta specifika fallet, så vill jag bara säga att omständigheterna krävde att ambulans tillkallades. Den bedömningen gjordes inte utav mig, utan av en sjuksköterska med 30 års erfarenhet inom sjukvården.

Anonym sa...

Usch vilken otäck inställning från ambulanspersonalen. Dom gör väl så gott dom kan gissar jag men att klanta sig i rollen som larmmottagare på 112 e t c är inte förlåtligt.

Nu byter jag lite ämne men kan inte låta bli att vara ledsen över den 20-åriga soldaten som dog vid Skövde skjutbana...kanske på grund av att ambulansen kom för sent. Ja förmodligen därför. Den körde fel på grund av strul. Sånt får inte hända. Plus annat så klart som inte skulle få hända innan...

ehja sa...

Sant! Jag har själv blivit mycket väl mottagen av ambulanspersonal. Både när min dotter var sjuk och jag själv körde av vägen. Ibland verkar det dock inte fungera. Allt man kan hoppas på är att man själv eller ens anhöriga inte är de som blir drabbade den gången.