onsdag 16 januari 2008

Äntligen är dessa två dagar över!
Jag har haft två dagar med intensiv hjärntvätt.
"Vad kännetecknar en god ledare?"
"Hur får man gruppen att känna samhörighet?"
"Hur får man även 'Fjärmaren' att känna sig delaktig?"

Jag har fått höra att om man möter en person som är elak mot en, kan det faktiskt säga mer om den personen än vad det säger om mig. (Haha W, hur ska du ta dig ur det?*kollar lite på vad han skrivit på denna blogg de senaste tre åren*)

Vi har fått öva på ledarskap i gruppsammanhang och vi har fått prova på att ge positiv "feed-back" till våra gruppmedlemmar.
Jag ringde Rozie och sa detta. På uppmaning levererade hon genast 5 positiva saker om mig. Jag har ännu inte återgäldat detta. Men kan ju passa på att göra det nu. För det är ju inte så att jag inte kan komma på det. *host*
Rozie är:
Hjälpsam
Noggrann
Ärlig
Viljestark
Har lätt att få kontakt med människor
(Vilket ibland kan göra mig lite avundsjuk, då jag lätt får tunghäfta i nya sällskap.)

Jag bad P-O säga positiva saker om mig och fick naturligtvis svaret:
"Du är gullig!"

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehe! Detta med positiv feed-back är ju jättetrevligt!
Tack för de goda plättarna, du är jättebra på att göra sådana! Sedan var grädden välvispad och sylten god också! Nice :D

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Jag tycker det är roligt att du ger mig lite att "bita i".
Först och främst vill jag poängtera att piken till dig var skriven med "glimten i ögat". Vad jag syftade på var naturligtvis det som finns på bloggen, inte det jag sorterat bort. Vad jag sorterar bort är påhopp på andra människor och språk som jag inte tycker är lämpligt.

Jag har i min text från i går inte dragit några slutsatser, utan bara delgett några av de saker som vi gått igenom på kursen.

Vad det gäller sparandet av pengar så var väl det en olycklig formulering.
Vad jag vill göra, är att lägga pengar på annat än bensin.
Vad jag satt och funderade på, innan jag köpte mitt busskort, var om det är värt att lägga alla sina pengar på att laga en hopplös bil. För att sedan lägga ofantliga pengar på att kunna köra bil till och från jobbet.
Är det inte mer tillfredsställande för mig om jag har några ören över varje månad, så att jag kan unna mig och barnen något av livets goda?
Jag kom fram till att det ger mer i långa loppet.
När man har tre barn, som hela tiden kräver sitt och som oftast behandlas som en grupp, snarare än som individer, så är det värt varje öre att kunna ta med ett barn på kina-restaurang och få honom att känna sig priviligerad och speciell.
Nästa gång blir det ett annat av barnen.
Fö vill jag bara berätta för dig att bensinen numer kostar över 12 kronor.
Min förmåga att leda är inte bedömd av mig, utan av min chef.
Det finns olika ledarroller. I mitt fall, som blivande cirkelledare, är min uppgift inte att lära ut något. Min uppgift att att få gruppen att inse att alla vi tillsammans sitter på värdefull kunskap, som bäst tas tillvara om man delar med sig. I en cirkel kan man också ge varandra feed-back på saker som är bra och man kan tillsammans hitta lösningar på vad som kan göras bättre.
Min uppgift är att balansera deltagandet i gruppen, så att varje medlem känner att hon är trygg, delaktig och kan bidra med något. Tillsamans ska vi kunna nå de mål som man satt upp.
Min roll blir att stimulera, aktivera och samordna.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

För det första så är detta inte något som har med facket att göra. Jag är inte längre arbetsplatsombud. Det var ett val jag gjorde förra året, då jag funderade lite över mitt liv och kom fram till att jag nog behöver ägna mig lite åt mig själv och de mina i första hand.
I frågan om prioriteringar så fattar jag inte riktigt vart du vill komma.
Jag har i många år prioriterat ett dyrare boende för både min och barnens skull. I mitt fall handlar det om att jag vill bo i så husliknande former som möjligt, utan att ha de ekonomiska förutsättningarna för att köpa ett eget.
Jag har dock funderat lite på att ev. flytta till en bostad där alla barnen kan få ett eget rum.
Men om jag ska flytta till en större lägenhet i ett liknande område, så kommer det lilla extra att försvinna i vårt liv. Därför delar jag rum med min dotter. Inte alltid en exemplarisk lösning.
Vad jag har gjort och vad som ger mig möjlighet att faktiskt kunna fundera på hur man ska prioritera- förut fanns det inte pengar till annat än att betala de mest akuta skulder- är att jag lagt upp en budget och har god översikt på vad som händer med mina pengar.
Vad det gäller inköp av godis, kläder, böcker och andra "lyxvaror" så görs de efter ett noga övervägande. Detta innebär att bokinköp görs ganska ofta, medan alkoholinköp är något jag mer och mer sällan gör.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.