söndag 8 februari 2009

När min dotter var en månad ungefär, satt min mormor och höll henne.
Dottern skrek och min mormor sa:
"Hon har sin mammas röst!"
Min fd. man blev alldeles förförad.
"Det har hon inte alls. Den är mycket ljusare."
Jag hoppades att exmaken hade rätt.

Men igår säger dottern:
"Jag kan inte sjunga, för jag har en sån killig röst. Det sa en kille på skolan."
Jag blir så himla ledsen för hennes skull. Redan vid 9 års ålder får hon bekräftat att hon aldrig kan bli den perfekta kvinnan. Är man inte liten och späd med ljuvligt klingande stämma, så kan man aldrig bli det. Jag vet!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ronja blev varse detsamma redan då hon var 6 år och det var en vuxen som uppmärksammade henne på hennes tillkortakommanden. Jag förstår precis vad du menar och det är FÖR JÄVLIGT!!!
Människor är dock grymma så det är kanske lika bra att vänja sig fortast kvickt? Men... Ja, jag vet inte vad jag ska göra mer än att beklaga... Blir så oerhört besviken bara!
Man ska vara väldigt varsam med vad man kläcker ur sig till andra. Egentligen är det där med att "väga sina ord på guldvåg" en bra regel, om än lite jobbig. Det här kommer följa din dotter för alltid och det kanske inte ens var illa menat egentligen.
Såg ett program en gång där en argsint tonåring fick en påläggstub att klämma ut innehåll ifrån. Sedan bad terapeuten henne att stoppa tillbaka det hon klämt ur. -"Det går ju inte" svarade tjejen. -"Just det, svarade terapeuten (eller vad hon var). Det går inte med sårande ord heller, så tänk dig för". Tänkvärt, tycker jag.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Rozie: I detta fallet var det ett barn som kläckte det. Men jag vet att det inte kommer att bli första gången dottern får en sån kommentar. Det kommer komma liknande. Tyvärr har hon ärvt min röst.

W: Kommentarer som de ovan är just vad jag syftar på. Så jävla onödiga och så elaka. Om inte vuxna människor kan sluta mobba varandra, hur ska vi då kunna ställa krav på barn?
Har du inget annat att skriva är jag tacksam om du skiter att skriva alls.
Nästa kommentar som liknar den ovan kommer att tas bort. Duhar ingen rätt att kränka mig, ej heller mina vänner!!

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.