tisdag 21 april 2009

Det finns en person som stört mig under en längre tid. Får jag frågan om varför jag mår dåligt i hennes närhet, har jag hittills inte kunnat beskriva det riktigt. Visst, jag har kunnat peka på saker hon gjort eller inte gjort. Men jag har inte kunnat förklara känslan jag får. Men igår kväll kom jag på det. Hon är en energitjuv!

Jag har tidigare upplevt känslan, men då i förhållande. Vissa människor bara kräver och tar, men ger absolut ingen näring tillbaka. Allt fokus ligger på dem. Man ska se dem, ta hand om dem, lyssna på dem och framför allt ska man känna med dem. De uttrycker inte detta i ord. Men upptäcker de att fokus riktas mot någon annan, händer genast något i deras liv, så att de åter hamnar i centrum.

De är totalt oförmögna att ge något tillbaka. För då är ju inte de själva i centrum.
Visst kan de ibland ge en hjälpande hand. Men då endast för att själva vinna fördel.
"Se vad jag har gjort!"
Att vara nära en sådan person tömmer en till slut på både energi och empati.

6 kommentarer:

Rozie sa...

Exakt sådan var min f d väns f d pojkvän när han höll på att springa ner min dörr i tid och otid :(
Väldigt jobbigt med sådana personer, bara att försöka stänga av dem!

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

*funderar på vad exakt du menar med "i ditt läge"*

Eftersom jag vid ett flertal tillfällen sagt åt dig att jag inte vill ha personliga angrepp på mina vänner här på sidan och du har sagt att du aldrig ägnar dig åt sånt, så måste ju "i ditt läge" -kommentaren vara feltolkad av mig. Efterom jag tolkade den som elak.

Jag vet att du vill förminska Rozie för att hon är rund och inte alls i din smak.
Men till skillnad från dig, som bara blir tjockare och tjockare för varje gång man ser dig, så gör Rozie något åt sin situation.

Jag vet att det inte är för att hitta fler män. Hon har en man som bara njuter av att titta på henne och hennes kropp. Det är mer än jag kan skryta med!

Nä... hon gör det av den rätta anledningen. Hon vill få en bättre hälsa.

Nä... ta du dina sunkiga kommentarer och fundera över ditt eget utseende istället!

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Energitjuvar finns det dessvärre gott om och precis som du skrev så vet man inte riktigt varför man retar sig på dom innan man kommer på det.

Har du läst boken Energitjuvar av Ingalill Roos. Helt klart läsvärld!
/Jessica

ehja sa...

Nä... jag har aldrig hört talas om den. Men jag ska genastleta upp den på Adlibris. Tack för tipset!:)