lördag 9 maj 2009

Idag har jag beklagat mig över någon, vilket jag ångrar. Egentligen är allt jag sa sant. Men jag sa det i fel sammanhang och i fel situation. Tänk om man kunde knipa när man borde!

Igår, efter jobbet, la jag mig på soffan. Yngste sonen kom ut efter nån timme sa att allt var trist. Han hade inget att göra. Det var fredag och han hade ingen att vara med. Jag låg ihopkurad och mumlade: "Vi kan ju alltid fylla jord och bark på häcken!"
Han reste sig upp och sa: Visst, kom då!" Vad gör man? Jag fick pallra mig upp och gå med ut.
Mellan kl. 20 och 22.30 körde vi nog 25 skottkärror med bark och jord.
Imorse var det upp kl 9.00 för att sen gå ut och städa med de andra grannarna på gården. Sen var det bara till att åka direkt till jobbet.
Jag gick av på torget på hemvägen. Ringde store sonen och undrade vad han ville äta. Jag sa mycket bestämt: "Jag vill inte laga nån mat. Det är för sent!" Vi velade fram och tillbaks och sen kläckte jag den strålande idén: "Vi bakar pizza!"
Nu är vi just färdiga! Jag i dubbel bemärkelse.

8 kommentarer:

En f d hemslavinna sa...

Förslag: Låt dina STORA pojkar ha fixat maten åt DIG när du jobbar sent.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Ja, det har faktiskt hänt! Igår lagade vi pizzan tillsammans. Han stekte köttfärsklimparna och jag gjorde degen. Stunden tillsammans är också värdefull! Speciellt för mig som tonårsmamma till killar som nästan aldrig är hemma. Att dessutom få ha tid med dem ensamma är också plus.

Rozie sa...

Ja, gör man det tillsammans så är det en sak, men sitter de där hemma och bara väntar på att du sent omsider ska komma och servera middag så blir det en helt annan sak. När du nu ändå säger det så vet jag att de ibland åtminstone har påbörjat maten efter bästa förmåga.

ehja sa...

Den oskrivna regeln i detta hus är att det inte serveras middag när jag jobbar helg och kväll. Det var eg.meningen att de skulle vara hos sin far vid de tillfällena, men de har själva valt att avstå det. Därför lagar de sin mat själva då eller så är de utan. Det är ju inte så att de sitter och knaprar bröd hela dagarna, utan steker sin hamburgare eller kycklingfilé.
Däremot brukar jag inte be dem att laga middagen när det är "mina dagar". Men det har hänt.

I fredags var jag dock själv hungrig efter jobbet kl. 21 och skulle ändå av att handla nåt att tillreda. Självklart ringer jag då hem och kollar om det ärnågon mer som är intresserad.

Rozie sa...

Självklart ringer man hem och kollar sådant om man själv är hungrig, ja. Själv är jag MER än glad över kaffe i brevlådor! Orkade inte ens dricka något igår, men idag ska det bli ändring. TACK! :D

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.