fredag 19 juni 2009

Rozie ringde förut och berättade den mest sanslösa historien jag hört på mycket länge. Jag funderar fortfarande på om den verkligen är sann. Så otrolig är den!

Bengt har en son, Jonas, som är i tonåren. Jonas har Down's Syndrom.
Idag skulle de fira midsommar och Bengt håller på att fixa det sista i köket.
Jonas är i trädgården och sysselsätter sig själv.
Plötsligt hör Bengt ett fasligt liv utifrån, men han är lite stressad och tänker att Jonas säkert ropar om något har hänt eller om han behöver hjälp.
Efter en stund kommer Jonas in. Han ser lite tilltufsad ur, men tittar på Bengt med stolt min och säger: "Pappa, kom och titta! Jag har fångat ett troll!"
Bengt, som fortfarande har en del att pyssla med, frågar lite tankspritt:
"Vaddå för troll?"
"Ja,du måste komma och titta! Jag har fångat ett troll och stängt in honom i källaren!"
Jonas är verkligen upphetsad över sin fångst. Han drar i Bengt för att han skall följa med och titta. Bengt går med och undrar i sitt stilla sinne vad sonen har stängt in i källaren.
Jonas öppnar dörren och triumferar: "Se ett troll!"
Bengt tittar in och hans blick möter ögonen på en mycket arg dvärg!

Ja, så här dagen efter kan jag ju konstatera att det var en rolig historia.
Men tyvärr var den påhittad. En ny vandringssägen?

2 kommentarer:

Rozie sa...

Och nu har man all anledning att ifrågasätta sanningshalten i det hela, men jag hade riktigt roligt när jag i min tur fick det berättat för mig! *blond*

stina sa...

Ha ha...här får du en från DN...du vet hon Margareta Ribbingtanten...kan vara galet kul när hon vill men hon förstår nog inte det.

Citat Maggan:
"Tandborstbehövande nattgäster
Fråga: Jag har ett problem som jag tror jag delar med de flesta singelkvinnor. Ibland har man övernattande gäster av motsatt kön, och de brukar vilja lämna sitt "bomärke" i form av en för dem reserverad tandborste. Men om de kommer sällan, och dessutom inte är ensamma om att hälsa på, så blir det snabbt en försvarlig mängd nästan oanvända tandborstar att hålla reda på. Så min fråga är: Är det comme-il-faut att bara ha en enda tandborste? Gästerna lär ju inte märka någon skillnad?

Svar: Så roligt för dig att ha så många spontanövernattande gäster med behov av ditt förråd av gästtandborstar! En kollektiv tandborste rekommenderar jag inte av hygieniska skäl för din egen skull. Istället föreslår jag dig att skaffa en bytta där du ställer som en bukett dessa använda tandborstar, var och en försedd med en namnlapp (kanske även datum?) på synlig plats i badrummet. Det bör lösa ditt svåra problem."