onsdag 29 augusti 2007

Vissa kommentarer behöver inga svar, andra behöver långa. Jag vet att jag skriver på tok för mycket ibland, men har svårt för att hålla mig kort.
Jag väljer att lägga ut Stinas kommentar här, för att det ska bli lättare att sedan läsa mitt oändliga svar.
Jag vill bara be Stina att inte låta sig avskräckas. Jag gillar att få kommentarer och ofta svarar jag inte ens. :)

Stina:
”(…) Jag jobbar inte inom vården men...hmn...ja...är ärligt förbannad på att ni inte har något att säga till om när det gäller era arbetstider. Kan dom verkligen diktera era scheman?”

ehja:
Scheman är en hjärtefråga för mig. Mycket för att jag är en av dem som har ansvaret för att det ska finnas färdiga scheman var 8:e vecka.
Här är lite om hur jag ser det:
Anställningarna inom vård och omsorg är oftast schemalagda. Det innebär att man anställs för att arbeta dagar, kvällar, helger och /eller natt.
Arbetsgivare och fack har tillsammans arbetat för att man ska få mer flexiblare och mer individanpassade scheman. I Göteborgs stad använder man bla "Time Care", som påminner om "Tvättstugemodellen".
Det ger oss ett visst inflytande. Man kan, inom vissa ramar, välja vilka kvällar och helger man önskar arbeta - tyvärr kommer vi ju aldrig ifrån dem. Sen styr popularitet och bemanningskrav om man får igenom sina önskemål.
Negativt är att pengar styr alla verksamheter.
Vi har bara ett visst antal huvuden att fördela arbetspassen på.
Alla önskemål kan man inte få igenom.
Som vår verksamhet ser ut nu, efter att den förändrats, så har vi snävare ramar.
I januari fick vi en ny arbetstidslag, som är till för vårt bästa, men som inte riktigt passar vårt sätt att arbeta. Den ger ytterligare begränsningar till att få igenom önskescheman.
"Rätten till heltid", som är absolut rätt, begränsar också. Ju mer deltider det finns i en personalgrupp, desto fler huvuden får man att räkna med.
Det bästa hade ju varit att arbetsgivaren hostade upp lite pengar och anställde mer människor.
Men min arbetsgivare är kommunen - med våra folkvalda i topp. De är representanter för majoritetens val och åsikter. Tyvärr är det som så att prioriteten hos majoriteten inte ligger i att förbättra mina arbetstider, min lön eller att bemanna vård och omsorg i den grad det behövs.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men kära Ehja...detta är helt åt h-vete.

Oavsett vem/när/hur scheman utformas så måste ni få vara med och bestämma.

Dom som är satta som valda att bestämma detta kan inte på något sätt ha satt sig in i varken er eller vårdtagarnas situation. USCH nu blir jag ARG. på riktigt!