tisdag 18 september 2007

En vän har diabetes och just nu är det mycket blodsockermätande.
Frågor som uppkommer då är typ:
"Varför steg det så kraftigt när jag åt soppan? Det var ju okej på förmiddagen?"
"Imorse var det ett helt okej värde, trots choklad igår."
Jag, undersköterskan med noll koll på matens betydelse för hälsan, började också fundera.
För visst låter det konstigt ibland.
Pratade med en dietist på jobbet som hade en del kloka råd.
Ett var att man skulle kolla in GI-metoden.
Jag vidarebefodrade detta till min vän, men blev själv lite nyfiken.
Sökte lite på nätet och hittade denna tabell. Den ställer verkligen till det i mitt huvud.
För att ta ett exempel så skulle det vara bättre att ta sötad yoghurt med frukt,
än att ta naturell yoghurt.
Dagens fråga blev hur man kommer fram till ett livsmedels GI-värde.
Hittade ett förklaring på Wikipedia, som minst kräver högskole-examen.
För att göra saken ännu lite värre så har andra faktorer påverkan på det Glykemiska indexet. Bla ytan mot omgivningen, graden av förklistring, osv, osv.
Jag blir matt och är ganska glad att jag kan äta min schweizernöt utan vidare funderingar!

6 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Nja... nu är min vän en hon. Vet inte om jag har lust att sätta på henne.
Visst finns det piller som kan hålla sockernivån i skick. Men precis som med allt annat så är inte piller lösningen för alla.
Oavsett om man är kost-, tablett- eller insulinbehandlad diabetiker, så är det bra att hålla koll på blodsockernivån. Både långtid- och korttidsockret.
Det bästa när man fått diagnosen diabetes är att se över sina matvanor och att börja motionera. Många är hjälpta bara av det.
I vissa fall får man ta hjälp av tabletter, längre eller kortare tid.
För några hjälper inte ens tabletter, då får man övergå till insulin. När man börjar med det, så är det viktigt att man ställs in på rätt enheter. Det kan ta ett tag innan man hittar rätt. Därför är det extra viktigt att mäta blodsockret under den perioden.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Jag har en bok i ämnet GI om din vän vill låna.
Är hon snygg?

ehja sa...

Visst... underbar! Du skulle se henne i den lilla svarta hon brukar ha i bubbelpoolen!