måndag 29 oktober 2007

En dam på vårt boende behövde komma till doktorn igår. Pga omständigheterna behövde hon åka i en liggande transport. Det är ambulanser som används till det. Hon skulle vara på sjukhuset klockan 12, transporten dit gick vid halv. Sjukhuset ligger max 5km från boendet och det tar typ 5 min att komma dit.
P-O följde med damen. Själva undersökningen tog en halvtimme. Sedan blev allt fördröjt pga div. missförstånd och väntan på doktorn. Tjugo över tre ringde P-O och bad mig vänta på honom, för allt var klart. De hade ringt efter transporten, men det skulle dröja typ 30-45 min. Jag lovade att vänta, eftersom jag ändå slutar fyra och jag inte hade bråttom någonstans.
Halv fem ringer han igen och säger att föraren hört av sig. Det kommer att dröja en timme till innan transporten kan komma. Jag åker till sjukhuset och lämnar dem lite att äta. Klockan är halv sex och den gamla damen har legat på en smal brits i 6 timmar, utan mat eller dryck.
Jag åker hem och ber P-O ringa så snart de vet något. Så lång tid kan det ju inte ta!?
Vid 21-snåret ringer han. De hade inte hört något om transport, men personalen på sjukhuset började nu ilskna till å damens vägnar. De hade även bjudit dem på smörgås, saft och kaffe.
"Jag sitter fast här. Men de har ringt och skällt. Vad nu det hjälper till?!"
Totalt satt de och väntade på ambulansen, som skulle ta dem inte ens 5 km, i 6½ timme.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hmmm... Detta uppenbart upprörande bevis på hur illa det ser ut i vården verkar inte beröra en enda en?!? Visserligen, vad ska man säga, men... Lurar ibland på vart skattepengarna faktiskt tar vägen när man inte ens kan ta hand om de gamla och sjuka på ett värdigt och vettigt sätt.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.