måndag 8 oktober 2007

I alla tider har vi varit de enda i Sverige, med just vårt efternamn.
Idag var jag inne på Birthday.se och letade upp släktmedlemmarnas födelsedagar, för släktträdet som jag ska komplettera. Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen, när det kom upp en person med "vårt" efternamn.
Jag har aldrig stött på namnet tidigare, oavsett vart jag sökt.
Jag ringde mamma och ifrågasatte vem i släkten som kunde vara orsak till denna man.
Den enda förklaring hon kunde ha, var att min morfar, som avvek från familjen redan på 50-talet, kunde ha funnit lyckan på äldre dagar.
Jag träffade min morfar ett par gånger innan han dog. Dels nämnde han aldrig ett annat barn och dels så ställer jag mig mycket tvivlande till att just han skulle vara far till en man, som är yngre än mig. Jag har nu gett min bror i uppgift att ta reda på om detta är en släkting eller bara en stackare som råkar ha samma fula efternamn som oss.

Inga kommentarer: