måndag 12 november 2007

Häromkvällen hamnade jag av en händelse på vägen mellan Gasklockan och älven. Det vimlade av kaniner där. Ja, jag tror iallafall att det var kaniner.
De var mindre än hararna som vi har här hemma. Det var säkert 20-25 stycken, med olika teckning och färg. En var helt svart, medan andra skiftade i brunt och vitt.
Då P-O verkade lite tveksam till vad jag såg och hur många de egentligen var, så fick jag åka och hämta honom, för att han skulle se med egna ögon.

Nu har jag funderat på i flera dagar på om det verkligen kan ha varit vildkaniner. Har läst att de inte finns så långt norrut.
Hittade en gammal artikel om kaniner som släppts fria från en farm i Stockholm. Själv visste jag inte ens att man föder upp - och släpper ut- kaniner på samma sätt som minkar. Jag hoppas att så inte är fallet här. För hur ska de i så fall klara sig nu, när kylan kommer?
(kaninerna på bilden är mina, numer bortgångna, kaniner)

1 kommentar:

Anonym sa...

Säkert var det emigrerande kaniner från söder trots allt :D