torsdag 15 november 2007

Igår kom ytterligare ett besked om hur den nya regeringen ska spara lite pengar på mitt hittills överflödiga leverne.
Från januari 2007 blev min hemdator beskattad. När jag skrev på avtalet skulle jag betala 288 kr/månad genom ett bruttolöneavdrag. Från årskiftet lade den nya regeringen på förmånsvärde på 2400 kronor. Dvs 200 kronor i månaden. From detta årskift höjs förmånsvärdet till det dubbla. Alltså 4800 kr /år.

Jag kan inte lämna tillbaka datorn. Jag har dock fått ett erbjudande av Göteborgs Stad att köpa datorn för 6200. De vill att jag ska bestämma mig innan 10 december.
Jag kan inte säga: "Jag vill inte ha datorn längre. Ni får tillbaks den!"
Jag kan nämligen inte ändra nåt under pågående avtalsperiod.

De olika alternativ jag har är:
1.
Fortsätta med samma avtal och betala det höjda förmånsvärdet. Totalt 688 kr/ månad innan skatt. Efter att avtalstiden löpt ut är datorn dock inte min. Jag måste lägga ytterligare en summa för att den sedan ska tillskrivas mig.
2. Jag tillåter att man drar 6200 kr på min januarilön och kan sedan räkna datorn som min. Sure... vem har 6200 kr att slänga upp efter jul? Reinfeldt kanske!
3. Jag delar upp betalningen på 12 månader och betalar 516 kr i månaden plus ränta på 188 kr. Totalkostnaden för datorn, som sedan är min, skulle då bli 6488 kr.
Gissa vad jag valde!

Tack, käre regering för er fina gest. Nu kommer jag och mina barn att kunna fira en riktigt god jul. Vi vet ju att dessa pengar kommer att gå till goda ändamål. Ja, såsom att ytterligare sänka förmögenhetsskatten eller att betala de städerskor som ska städa era hus, när ni har fullt upp med att hitta bra privatskolor till era barn.

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Jo.... det är ingen höjdare. Just i detta fallet kändes detta med bruttolöneavdrag som ett bra och smidigt sätt. Ja, alltså innan regeringen ändrade förutsättningarna. Jag tycker att det är fel att de kan göra så. Skrivet avtal bör gälla. Nu, efter 1 januari, blir det ett vanligt avbetalningskontrakt. Vilket det alltså inte var innan.

Anonym sa...

Lika glad som vanligt är jag över att jag hade den goda smaken att INTE hjälpa till att rösta fram sittande regering...

Anonym sa...

Jag är inte jurist men har du verkligen kollat upp att din arbetsgivare gör rätt här? I o f sig så borde ju Göteborgs Stad veta vad dom håller på med...hos oss gällde dock de ingångna avtalen...