torsdag 27 december 2007

Flera timanställda har klagat över att de inte fått ta del av de engångsbelopp som betalats ut under året. Jag funderade lite på det och bestämde mig för att kolla avtalet. Visst skulle de få del av dessa summor. Enligt avtal skulle de få 3,60 per arbetad timme.
Jag tänkte gå ner till chefen och skälla lite. Det vore ju för jäkligt om inte våra timanställda får det de har rätt till. Men jag hade is i magen och bestämde mig för att ha mer på fötterna först. Därför ringde jag upp en av dem som framfört sina klagomål.
Jag frågade om hon var säker på att hon inte fått nåt i juli.
"Jag vet inte! Men jag tror inte det. Fast helt säker kan jag ju inte vara", sa hon.
"Jag brukar inte titta på lönespecifikationen. Jag bara kollar slutsumman".
"Men kan du ta fram den och se efter nu?"
"Nej, den har jag nog slängt!"
Jag fick henne att avge ett nyårslöfte om att spara dessa lappar i framtiden. För de kan vara bra att ha.
Efter ett visst letande hittade hon faktiskt flera lönespecifikationer.
"Oj, jag visste inte ens att jag hade dem kvar!"
"Står det något om engångsbelopp?"
"Ja, jag fick tydligen det i juli, ser jag nu"
Samtidigt som jag tackade min lyckliga stjärna för att jag inte gick ner till chefen med tuff attityd, kunde jag meddela personen i telefonen att hon skulle få lite mer pengar i januari.
Ibland händer det positiva saker även här och trots att man är lite sjuk!

Inga kommentarer: