tisdag 5 februari 2008

I december fick jag en väldigt hög elräkning. Den skulle vara betald via autogiro den 4 januari. Jag ringde och frågade om jag kunde få dela upp betalningen. Det kunde man inte göra. Men hon var snäll och sköt fram förfallodatumet till den 31 januari. Jag antog att räkningen då skulle dras via autogiro, eftersom inget annat sades vid det tillfället.
Idag upptäcker jag att så inte har skett.
Jag ringer företaget och frågar varför. Jag fick ingen förklaring, annat än att det aldrig är så.
Jag säger att jag ska betala den bums och ber henne göra en notering om detta. Jag tar fram fakturan och ser att det inte finns något OCR-nummer, det är markulerat eftersom jag förmodades betala via autogiro.
Jag ringer då tillbaks och talar om att jag inte har något bankgironummer som accepteras utan OCR-nummer. Kan jag få antingen ett OCR-nummer eller ett annat bankgironummer? Nja, OCR-numret kunde man inte få utan att de skulle behöva göra en ny räkning. Bankgironumret var hon osäker på. Men efter att ha hört med en kollega fick jag ett som deras företagskunder använder. Jag bad henne stanna kvar luren medan jag provade att göra en inbetalning. Det fungerade inte.
Då sa hon att det var något fel med min bank, för hon har Nordea och för henne funkar det bankgironumret.
Först ringer jag min bank som försöker hjälpa mig, men som inte kan det eftersom elbolaget själva måste godkänna att bankgironumret kan kommas åt utan OCR-nummer.
Jag ringer P-O som är kund hos Nordea, men han glömmer sin kod till den nya dosan, som man ska använda för att logga in på internetkontoret.
Jag ringer till Rozie som inte är hemma.
Jag ringer mamma som har Swedbank. Jag går dit och vi försöker betala in via det bankgironumret som går på alla banker utan min. Det funkade naturligtvis inte.
P-O kommer slutligen på hur dosan fungerar och försöker betala in min räkning.
"Fel refensnummer har angivits".
Imorgon får jag nog sköta betalningen på det gamla hederliga sättet.
Betala kontant över disk.

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Visst är det väl underbart krångligt emellanåt? *suckar i samförstånd med dig som drabbad*

ehja sa...

Jodå... det går att betala kontant. De tar 49 kr för den servicen.
Jag kan inte se att jag avslöjat något fruktansvärt i mitt inlägg. Jag bara erkänner att jag inte kunde betala en räkning på en gång.
Vanligtvis ligger räkningen på 1600kr. Nu kom det en avräkning på 3683kr. Det var inte riktigt vad jag hade räknat med. Men knappast att jag skulle skämmas över att erkänna att jag inte har en aldrig sinande plånbok.

Anonym sa...

Nä, varför skulle du skämmas för det? När det dessutom blir sluträkning på elen och den ska betalas i slutet av julmånaden skulle nog de flesta slita sitt hår... Dock inte alla, verkar det som. Det måste vara skönt att slippa bry sig om räkningen ligger på 1.600 kr eller 3.700! Själv tyckte jag att min på 1.700 kom mer än olämpligt. Hur som haver så skriver du väl om precis vad du vill här? Tycker inte det handlade så mycket om ekonomin i sig, utan mer om hur illa det administrativa fungerar ibland!