måndag 4 februari 2008

För 14 år sedan tog jag en diskmaskin som tillval i min lägenhet. Jag skulle betala 55 kr i månaden för den. För 8 år sedan begärde hyresvärden att vi antingen skulle köpa loss maskinen för ca 5000 eller betala en höjd månadsavgift på 150 kr. Jag flög i taket. Jag brukar, eller kanske brukade, finna mig i det mesta. Men det här tyckte jag var att ta i. Jag ringde därför hyresvärden.
Hur kunde de bryta ett ingått avtal?
"Nja", sa mannen jag pratade med. "Det gör vi inte. Vi har inte ingått något avtal.
Vill du köpa maskinen?"
Nej, det ville jag inte. Dels hade jag inte några pengar, tre veckor innan jul, och dels tyckte jag att summan var hutlös för en maskin som stått i mitt kök i 6 år. Jag svarade att han kunde få tillbaka maskinen.
"Nej, det går ju inte. Du har ju ingått ett avtal som säger att du ska ha maskinen som tillval."
"Jaha, jag har ingått ett avtal som inte går att bryta, men du har inte ingått nåt avtal alls?"
"Jag ska vara snäll, så här innan jul och låta dig få betala av maskinen på tre månader. Ja, om det är knapert för dig innan jul!?"
"Nej, tack!"
Jag ringde hyresgästföreningen och skrev ett mail, som var flera sidor långt. Jag tyckte att det hade varit okej att man höjde priset för de gamla maksinerna när en ny hyresgäst flyttar in eller när man byter ut den gamla. Men att bryta ingångna avtal är skamligt! Hyresgästföreningen höll med mig och lyckades också få hyresvärden på andra tankar.
Alla vi som bor kvar och har samma maskin, har alltså fortsatt att betala 55 kr i månaden.
Förra veckan gick min maskin sönder.
Nu skulle alltså min hyra höjas med 95 kr i månaden.
Gissa om jag blev förvånad när fastighetsskötaren ringde och sa att företaget nu ändrat reglerna och man nu får välja om man vill ha en ny maskin eller inte när den gamla gått sönder. Han sa:
"Tänk vad pengar du tjänar om du köper en själv för ca 3500 kr."
Jag sa att jag skulle fundera på saken tills idag och satte mig för att räkna. Om jag bad fastighetsskötaren sätta in en ny maskin och jag bor kvar i 14 år, så blir slutsumman på den nya maskinen 25 200 kr. Jag bestämde mig för att satsa på att köpa en egen.
Idag köpte jag en för 2 900 kr. Håller den bara i två år, har jag ändå "tjänat" in 700 kr.
Fastighetskötaren kom och tog bort den gamla. Min mamma sa till mig att jag skulle försöka flirta lite med honom, för att se om han kunde hjälpa mig och sätta in den nya. Tyvärr är han inte mottaglig för mina flirtförsök. Han visade bara hur slangarna skulle sitta, sen gick han. I typ tre timmar slet jag. Men nu är den höjd, inkopplad och fastskruvad. *nöjd*

2 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Sant!
Jag skrev om det här:
http://ehja.blogspot.com/2007_11_15_archive.html