söndag 3 februari 2008

Idag skulle jag göra mig till och baka våfflor på jobbet.
Häromdagen kollade jag så att vi hade alla ingredienser.
Vi hade en helt oöppnad mjölpåse, som har stått där en månad eller två.
Det var ett ekologisk mjöl.
När jag öppnade den, den var extra tillsluten med tejp, så hittar jag överst ett flygfä liggandes bland något som liknar spindelväv.
Jag slänger påsen och går över till nästa enhet och kollar om de har mjöl. Det hade de. En exakt likadan påse, med exakt samma innehåll.
Jag letar vidare och hittar, på den tredje enheten, en påse med gammalt hederligt mjöl. Väl tillbaka vid min bunke vispar jag ihop smeten och när jag flyttar på måttsatsen hittar jag en tjock gul larv. Eftersom jag öppnade den väl tillslutna påsen med ekologiskt mjöl på samma plats, inser jag att den måste ramlat ner på bänken när jag vecklade upp påsen.
Efter att ha jämfört de olika påsarna inser jag att det ekologiska mjölet har en betydligt kortare hållbarhetstid än "vanligt" mjöl. Troligen är det för att larverna smakar bäst levande!

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Blä!
Jag vet sjutton inte om jag skulle kunna förmå mig att kolla i påse 2 och 3...
Bättre att hålla sig till "vanligt oekologiskt" mjöl då alltså...

ehja sa...

Jag bad en av killarna på jobbet att öppna påse 2. Medan han öppnade den, stod jag bredvid och skrek. "Ser du något? Är det i den med? Fy, vad äckligt!"
Han var lugn som en filbunke och sa: Ja, jag ser något med vingar, så den slänger vi!"
Ja, det är klart bättre att köpa oekologiskt. Iallafall om man vill ha mjöl utan tuggmotstånd.
Efter att ha läst "Den vita massajen" inser jag att vi är lite väl sjåpiga i Sverige. Men jag vet i katten om jag hade stått ut med att veta att jag möjligen malt ner nån myra i pepparkvarnen eller att det kanske fanns någon vit mask i riset. Jag läste någon gång att det är ganska vanligt att det finns sånt även i riset som exporteras till Sverige.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.