fredag 15 februari 2008

Tänk er en storstadsbuss som är full med folk.
Tänk er fyra platser som är vända mot varandra.
På två av dem sitter det två tonårstjejer mittemot varandra.
De är kompisar på väg till stan. Den ena tjejen sitter med fötterna på sätena.
Hon har en telefon med tillhörande högtalare och de sitter och njuter av musiken.
På en hållplats kommer det två kvinnor och sätter sig bredvid dem. Den ena kvinnan fick putta undan foten för att ens få plats på sätet. Tonårstjejen, som foten tillhörde, rörde inte en min. Hon sitter och bläddrar bland låtarna på mobilen. När hon hittar en bra låt höjer hon den redan höga volymen. Folk runtom börjar se smått irriterade ut. En kvinna böjer sig fram och frågar:
"Skulle du kunna sänka volymen?"
Flickan rör inte en min. Istället för att sänka höjer hon ytterligare.
Nu börjar andra också reagera. Från flera ställen hörs kommentarer.
En kvinna med utländsk härkomst frågar dem om de inte har fått någon uppfostran hemma.
"Har ni inga hem kanske? Är det därför ni måste sitta på bussen och lyssna på musik?"
Då reagerar båda flickorna.
"Vafan är det med er? Vi gör väl vad vi vill!?"
Den första kvinnan säger:
"Men måste ni höja när vi ber er sänka? Vad får ni ut av att reta folk på detta sättet? Nu har ni ju retat upp halva bussen."
Flickorna tittar leende på varandra.
"Vi gör väl fan vad vi vill. Jävla kärringar!"
Den utländska kvinnan kokar bakom dem och säger det värsta hon kan komma på.
"Ni sitter ju här och beter er som grisar."
"Jaha? Å hur fan ska vi kunna vara grisar när vi är människor?"
"Det kanske beror på hur ni beter er!"
Kvinnan som först bad dem sänka går fram och försöker ta mobilen ur handen på flickan. Hon får inte tag på den, men lyckas dra ur sladden till högtalarna.
"Vafan gör du? Jävla kärring!"
"Kan ni inte sluta nu?" Hon börjar gå fram mot chauffören.
Flickorna ler åter mot varandra och börjar åter leta efter bra låtar.
"De kanske inte gillar techno?"
"Nä, eller så är de bara rasister"
Kvinnan, som pratat med chauffören, kommer tillbaka och någon frågar henne om han kunde göra något för att få tonårstjejerna sluta terrorisera sina medresenärer.
"Nej, han kan inte slänga av barn." Hon böjer sig fram för att åter försöka ta telefonen. Samtidigt gick jag av. Jag har ingen aning om hur det slutade. Men jag blev närmast chockad av hur ouppfostrat ungarna betedde sig. Jag har aldrig sett något liknande förut.
På kvällen åkte jag spårvagn. Då satt det en man i 55-årsåldern med en ölburk i handen. Han körde en annan variant. Han lyssnade på musik i en gammal klumpig cd-spelare. Visst hade han hörlurar. Ingen hörde musiken. Men han sjöng med för full hals. Han vevade med armarna i takt och talade med jämna mellanrum om för andra vad det var han lyssnade.
"Det är E L O! Electric Light Orchestra! SKITBRA!"
Honom ville ingen sitta bredvid. Ingen bad honom heller hålla tyst.

10 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Inte kan jag för mitt liv minnas att jag skulle ha HÖJT om någon bad mig sänka, det skulle jag inte ens göra idag som vuxen. Kanske är jag mossig, men respekt, är det ett ord som mist all mening? Och en annan sak... Jag tror inte ett dugg på att en busschaufför inte skulle få lov att "slänga av" personer som uppför sig opassande eller åtminstone tillkalla hjälp för att få det gjort. Kanske flickorna hade en sådan attityd att han inte ens vågade ta den konflikten på egen hand? Nåväl, bra att folk faktiskt vågade reagera även om det inte tycks ha gjort någon skillnad.
Tänker med fasa på hur det skulle kännas att få reda på att ens eget barn skulle uppföra sig på detta vis. Hoppas innerligt att jag lyckats bättre i min uppfostran och framför allt att hennes vänner är av "rätt" sort. Den sorten som driver henne framåt och inte bakåt.
Rozie

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

En sak som jag inte förstår W, är vad du hoppas uppnå med dina elaka och sarkastiska kommentarer?
Är det någon som har koll på sin dotters göranden och låtanden, är det just Rozie.
Och ja... hon förgår med gott exempel!
Sen är inte någon fullkomlig. Alla har sina fel och brister, så även Rozie. Men jag tror inget barn har känt sig så älskad och önskad som Ronja.
Ibland känns det som att W sitter i gödselhögen som en tjurig två-åring och kastar dynga till höger och vänster, bara för det stora nöjet att såra någon. Men har du egentligen kollat hur du själv ser ut?

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Ja... att du inte är en förespråkare för att visa respekt för andra människor, det visste vi redan.

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Nä, det är ingen fara med det nu. P-O fick vårkänslor häromdagen och tog fram mossrivaren!

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Man kan verkligen undra hur någon som aldrig träffat Ronja kan uttala sig om mina kvaliteter som förälder. Kanske kan man, efter att ha träffat mig, ha skaffat sig en bild av hur jag kan tänkas vara i mitt förhållande till mitt barn, men det är rena spekulationer.

Detta från en person som blev förbannad för att jag tog mig friheten att "skynda på" densamme då jag fungerade som chaufför, och ville hem till mitt barn?!?