tisdag 13 maj 2008

Idag för 30 år sedan blev min morbrors fru förklarad hjärndöd.
Hon var 27 år gammal och hade 2 veckor tidigare fått veta att hon hade leukemi. Hennes ordinarie läkare hade inte lyssnat på henne och blev sedan prickad för sin feldiagnos. Enligt honom led hon av järnbrist pga graviditet.
När hon dog var hon i 7:e månaden. Läkarna beslutade att förlösa henne och försöka klara barnet. På den tiden var det inte givet att klara så små barn.
Idag fyller min "lilla" kusin 30 år.
Grattis!

2 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Nja... min "moster" påtalade för läkaren många gånger att det omöjligtvis kunde vara järnbrist. Hon hade varit gravid 3 gånger innan och visste vad det innebar. Trots detta fick hon järn ordinerat. Om jag inte missminner mig fick hon det tom intravenöst. Läkaren hävdade envist att han visste vad han gjorde. Tyvärr hade min "moster" rätt och han fel. Det var synd bara att det var på bekostnad av hennes liv.