söndag 8 juni 2008

"Jag skall bara ner och köpa cigg!"
"Visst!" sa min kollega och räknade med att jag skulle vara tillbaka efter 10 minuter.
När jag kom ner på tappen visade det sig att det skulle ta betydligt längre tid.
En dam hade uppgett fel pumpnummer och fått betala mer än vad hon tankade för.
Mannen, som nästan kom iväg med billig bensin, kallades in och kassören fick fullt sjå med att fixa med återköp och nya betalningar.
Från början var jag ensam i kön, men den fylldes på allt eftersom och var tillslut riktigt lång.
Från början tänkte jag inte på damen som ställde sig efter mig i kön.
Jag lade inte märke till henne, förrän hon stod nästan bredvid mig.
Då hon stod väldigt nära, slängde jag en blick på henne och hon log lite skevt mot mig.
Hon var svensk och mycket snyggt klädd. Hon närmade sig de sextio, men hoppades se yngre ut med blonderat hår.
Efter ett tag märkte jag att hon, sakta men säkert, tog sig förbi mig.
Tillslut stod hon snett framför. Hon plockade upp sedlar och stod beredd.
Då jag visste att min kollega skulle sakna mig, kände jag mig lite stressad.
Jag började irritera mig på kvinnan, som så uppenbart försökte slinka före i kön.
"Försök bara!" muttrade jag för mig själv
När kassören ordnat upp det med alla kvitton och pengar var det min tur.
Givetvis slänger sig då kvinnan fram och säger:
"Här! Jag har tankat för 237 kr!"
"Ursäkta", sa jag. "Men jag var före dig."
"Nej, det var du inte alls!
"Jo!", sa kassören. "Det var hon."
"Jaha", sa kvinnan "Men jag har tankat..."
Jag lade mina pengar på disken och talade om vad jag skulle ha och tillade mot damen:
"När jag kom så var det bara kvinnan med kvittot här inne."
Då tittade den underliga varelsen på mig och sa:
"Vill du slåss, eller?"

2 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Även underbetalda undersköterkor har laglig rätt till något som kallas rast. Det är tid man inte får betalt för och då man kan avvika från arbetsplatsen.