tisdag 30 september 2008

Idag hade vi en heldag med jobbet, när vi skulle få lite "verktyg" som vi kan använda i förändringsarbete.
Bla betonades vikten med att ge varandra "feed-back".
Vi jobbade ju mycket med det när vi gick samtalsledarutbildningen i våras.

Då bestämde jag mig för att ge "feed-back" varje dag. Uppskattade jag något som någon gjorde mot mig, så skulle jag säga det. Rakt, ärligt och på studs. Jag började med P-O och Rozie. En gång. Jag har dessutom för mig att jag gjorde det via sms. Typ: "Bara så du vet så tycker jag att du är snäll ibland!"

Idag när det kom på tal igen så fick jag nästan dåligt samvete. Hur ofta ger jag mina medmännsikor "feed-back" på det de gör? Visar jag ens att jag märkt att de gjort nåt alls?

Lika viktigt att ge positiv "feed-back" är det att ge det på saker som är mindre bra. Ja, på ett hyfsat sätt.
Typ: "Jag såg att det inte gick så bra. Kan man inte försöka på ett annat sätt? Vad tror du?"
Jag tror inte att jag kan minnas mig säga så alls. Gör någon fel, så gör jag något av följande saker:
  • Puttar undan personen och gör det själv. På ett riktigt och korrekt sätt.

  • Låtsas som jag inte ser det. Mest för att personen inte ska känna sig pinsam.

  • Ler beklagande och tänker för mig själv. "Jaha... det klarade hon inte. Ännu en grej som jag klarar bättre!"

Jag ska bli en bättre medmänniska. Jag lovar! En vacker dag ska jag bli det!

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, nu när jag läste detta så är det bara 5 (FEM!) dagar kvar!!! *trumpetar glatt en liten fanfar som jag hoppas hörs ända bort till dig*
Jag skrattade gott åt ditt "feed-back-snack" och dina löften att bli en bättre medmänniska. Tror aldrig det kommer att gå. Du är du och det bör inte ändras på! *S*
Dock är det kul att få veta att man är snäll ibland. Det väger tyngre att få höra det 1 gång av dig än av lismande typer som säger det dagligen. *ASG*