tisdag 25 september 2007

På cirkusen vi var på i fredags, hade de tre kameler, som visades upp och som skulle göra "konster". Ja, förutom att gå runt, skulle de lägga sig ner så att en häst kunde hoppa mellan deras pucklar. I pausen kunde de barn som ville (mao hade råd att betala) rida på kamelerna inne i manegen.


Jag blev illa berörd å kamelernas vägnar.
Jag kan förstå att man hade kameler och andra djur på cirkusar förr. Då var det exotiskt och få förunnat att se. Nu kan man se dem på tv, i djurparker och på resor till deras naturliga trakter.
De hör inte hemma på en liten cirkus, i en pyttemanege, med snoriga ungar ridandes på dem.
Nästa gång ska jag kolla upp cirkusens program, innan jag går dit.


Till P-O: Jag rörde ihop det lite. Men även en dromedar tillhör kamelsläktet och cigarrettmärket Camel har en dromedar som logga. Därför trodde jag att det var tvärtom med pucklarna. Men så här det det ut egentligen:


Bilden är hittad på www.camelphotos.com

Inga kommentarer: