torsdag 30 oktober 2008

Igår var en riktigt gnällig dag på jobbet. Jag var grinig och alla andra med.
När chefen kom upp och i förbifarten frågade, "Kan det stämma att du ligger 50 timmar minus på ditt flex?", fick jag nästan en klimakteriesvallning.
Vi har alltid haft en stämpelklocka som registrerar plus och minusflex. Efter renoveringen försvann den och vi skulle föra in flexet på listor, som senare skickas ner till byråassistenten.
Där kan man få reda på hur mycket man ligger plus eller minus. Jag har inte kollat mitt flex på 3 år. Tydligen inte någon annan heller. Min chef rådde mig att gå ner och kolla om det verkligen kunde stämma. Jag har ju själv ingen aning och tror att det kan vara möjligt efter så lång tid.
Jag fick smärre panik och lade genast upp ett "åtgärdsprogram". Det innebär att jag fram till december skall jobba 32 timmar extra. Jag som är trött redan nu!

Idag fick jag dock en förfrågan av cheferna om jag kunde tänka mig att lånas ut till boendet mitt över och sköta schema-arbetet för dem. En dag i veckan får jag arbeta med det (det blir 25%), resterande arbetar jag som vanligt.
För något år sedan talade jag om för min chef att jag inte kommer att vara arbetsplatsombud längre och jag ville inte vara schemaansvarig. När jag hade kommit ur den livskris jag befunnit mig i så länge, ville jag bara ta det lugnt. Inget extra som stressar på. Bara sköta mitt vanliga jobb och sedan gå hem till barnen.
Nu har jag nog fått den tiden jag behövde. Nu börjar jag känna behov av förändring. Så dagens fråga kom i rätt tid. Jag tackade ja och tycker det skall bli riktigt kul.

6 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Grattis och kul att det KÄNNS bra!
Vad jobbar han med, vet du det ehja?

ehja sa...

"Gud vad du är bekväm av dig"
Jasså? Är jag det? Jag som faktiskt utan att tjafsa accepterade fakta och tog tag i det direkt. Ja, jag har ju inte jobbat ihop alla timmar än, men jag har bestämt när och hur. Hade jag varit bekväm hade jag bett dem dra det på lönen i ett par omgångar.

Ja, W! Vad jobbar du med egentligen?

Tack Rosie! Jag hoppas att det går bra på ditt nya jobb. (som inte är på psykakuten)

Anonym sa...

Blev det inte psyket för Rosie, synd!
Hade hoppats på lite hjälp.
Jobbar du på nyår eller kan jag komma ner och visa dig stan? :-)

Anonym sa...

Ehja är med mig på nyår och vi ska festa med ett par OGIFTA män! *S*

Nä, rättspsyk ville inte ha mig, men det är bara av godo! Nu blir det en vårdcentral som är som ett sjunkande skepp istället... Herregud, undrar vad jag gett mig in på!?! Jag behöver verkligen alla lyckönskningar jag kan få. Inte kan jag ens röka en cig ihop med dig nu när du aldrig är ledig. Bra att du tog tag i det omedelbart, imponerande att jobba in nästan en veckas timmar före jul!

HEJA EHJA!!!

ehja sa...

R: Festa var det väl aldrig tal om?
Ni lovade ju att respektera mitt val att förändra mitt liv.
Ett nyktert och stillsamt celibatliv. Jag ska ju numer bara sitta under mitt flagnande tak och lukta på på mossan som kommer att växa fram mellan mina kvinnliga, men ack så håriga, lår.
De ogifta männen skulle ju vara "nice girls" i bästa Christer Lindarw-stil. Allt för att jag inte skulle frestas att begå syndiga handlingar.

L: Ja, du ser ju...
Men tack iallafall! :)