torsdag 15 januari 2009

Häromdagen satt en tjej på jobbet och berättade om sin sons jeans-inköp. Han hade hittat ett par för 1400 kr och sa då till sin mamma att han tyckte det var för mycket. "Max 1000 kr får de kosta!". Eftersom pojken är 12-13 år och det var mamman som skulle punga ut med pengarna, var hon väldigt stolt över hans sunda reaktion. Det hade jag också varit.

Själv har jag inte köpt jeans på ett år. Förra året var jag och P-O ute i 2 dagar för att leta jeans till mig. Jag hittade absolut inget.
De enda jag hittade var ett par av märket "G-Star Raw".
P-O sa "Köp dem! Jag betalar!" Efter mycket tjafs och funderande från min sida, blev det så. De kostade 1300 och jag tyckte det var på tok för mycket.
Men... jag har aldrig fått så mycket komplimanger för mina byxor, som jag fått med dessa.

Under året som gått, har jag tittat på jeans flera gånger. Aldrig hittar jag något som är snyggt om priset ligger på 4-500, vilket jag tycker är ett skäligt och överkomligt pris för jeans. Grejen är också att de jeans jag fastnar för är just "G-Star Raw". Jag tycker de är skitsnygga.

I mitt funderade har jag kommit överens med mig själv att jag ska lägga mer pengar på ett par jeans. Hellre det än att köpa 3 par för 400, som jag inte kommer att trivas med.

Så när vi satt på jobbet och diskuterade dyra kläder, säger jag:
"Jag köper "G-Star", för jag tycker de är så snygga!"

Efteråt skämdes jag som en hund. Jag kunde ju inte ta tillbaks det jag sagt. Vad jag menade var ju att jag kan tänka mig att köpa dem. Men jag har ju inte gjort det.
Vad tror de om mig nu? Att jag, fattiglappen, sitter och försöker dilla i dem att jag är en kvinna av klass. Fan va pinsamt!

W antydde i sitt inlägg igår att han har en större lägenhet, än han har i verkligheten.
"Det slår mig nu, vad liten den ser ut. Bara det här rummet är ju på minst 60 kvm!"

Jag satt och tittade länge på bilderna och frågade följande i en kommentar:
"Som det ser ut på bilderna här så har du sovrum, vardagsrum och matrum i ett och samma. Förutom köksvrån, är det baren och salongen som tillkommer då? Eller vilka kvadratmeter, som du antyder skall finnas, fattas på bilderna för att göra ditt hem till en "våning" i dess rätta bemärkelse?"

Idag har han svarat och där framkommer det att lägenheten består av kök, toalett och ett rum på 60 kvm. I framtiden ska det kanske byggas större, bla, bla...

Hade jag varit han, hade jag skämts för min ynka försök att göra mig märkvärdigare än vad jag egentligen är. Precis som jag gjorde med jeansen. Trots att det egentligen var en felsägning.

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Jag har:
Tre barn som jag älskar över allt. Jag har ett hem som är mitt. Lägenheten är iof inte "min", men jag hyr den och har gjort så i 16 år nu. Den är på 87,5 kvm. Jag behöver inte låtsas att den är större, för jag trivs och mår bra av att bo där jag bor.
Jag har arbetat på ett fast jobb sen jag var 20.
Jag har aldrig varit arbetslös. Jag har aldrig haft betalningsanmärkningar.
Jag har aldrig lånat pengar som jag inte betalt tillbaka.
Jag har aldrig fuskat mig till pengar eller bidrag som jag inte haft rätt till.
Jag har aldrig blivit avskedad. Inte heller har någon talat om för mig att jag inte är önskvärd tillbaka till ett arbete.
Jag var tillsammans med samma man i 12 år. Nu har jag ingen man, men är stark i att leva som ensamstående och har inte längre en rädsla för ensamheten. Den har jag kommit över och insett att jag är en duglig person i mig själv.
Jag behöver inte framhärda mig själv som bättre än den jag är.
Jag har aldrig sagt att jag har något jag inte har. Inte ens med jeansen. För jag har ett par "G-star", även om jag inte betalt dem själv.
Jag har aldrig varit i Thailand. Men jag har heller aldrig haft en önskan om att åka dit.
Visst har jag drömmar och visioner. Det måste man ha annars utvecklas man inte. Men för att jag inte har samma drömmar, visioner och mål som du, innebär inte det att jag utvecklas mindre.
De stegen jag har tagit de sista 4 åren, har varit gigantiska och jag är oerhört stolt över mig själv!
Kan du säga detsamma?

mr. kolumnen sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
ehja sa...

Det var du som luktade skit!
Tro mig.... inget annat än du själv som luktade skit. Sånt skrubbar man inte bort... det sitter i hela livet!